شیائومی همیشه در حال تولید گوشی های مقرون به صرفه و بسیار ارزانتر از رقبای خود بوده است و همین قیمت بسیار پایین کاربران بسیار زیادی را در سراسر دنیا و البته کشور ایران به خود مجذوب کرده است.


بدیهی است که مشخصات روی کاغذ گوشی های شیائومی نسبت به گوشی های هم قیمت خود به مراتب بهتر می باشد، اما همانطور که می دانید مشخصات روی کاغذ همیشه به واقعیت نزدیک نیستند و خیلی از افراد نیز با توجه به این شعار که "هیچ ارزانی بی دلیل نیست"، گوشی های شیائومی را محکوم به بی کیفیتی می کنند.


در این مطلب قصد داریم دو گوشی هم قیمت A7 2018 ساخت سامسونگ و Mi 8 Lite ساخت شیائومی رو مورد بررسی فوق تخصصی قرار دهیم و پا را فراتر از مشخصات عمومی این گوشی ها بگذاریم و کیفیت قطعات داخلی استفاده شده در این دو گوشی را مورد بررسی دقیق قرار دهیم و ببینیم که گوشی های شیائومی در رقابت با دیگر شرکت ها چگونه عمل می کنند.


 

در این مقایسه یکی یکی موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:


مودم وایفای، سرعت و دقت GPS، جنس بدنه، سرعت حافظه داخلی و مموری کارت، کیفیت صفحه نمایش، شارژدهی، قدرت پردازنده و دوربین


 

مودم وایفای:

مودم وایفای یکی از موارد مهمی است که وجود آن در یک گوشی هوشمند ضروری هست، اما بهتر است بدانید که مودم وایفای یک گوشی پایین رده با یک پرچمدار و یا میانرده بسیار تفاوت دارند و این تفاوت شامل سرعت ارسال و دریافت و سرعت اتصال خواهد شد که در طولانی مدت اهمیت بسیار زیادی برای کاربر پیدا خواهد کرد که آن را به یکی از فاکتور های مهم در خرید گوشی هوشمند تبدیل می کنند، همچنین استفاده از مودم وایفای قویتر در یک گوشی نشان دهنده مرغوب تر بودن این قطعه است که بالطبع عمر بالاتری نیز نسبت به نمونه های ضعیفتر خواهد داشت.


در آزمایش انجام شده به کمک روتر بسیار پر سرعت Telekom Speedport, W921V، گوشی A7 2018 موفق شد تا در هنگام دریافت فایل به کمک وایفای به میانگین سرعت 279 مگابیت بر ثانیه برسد که آن را بالاتر از سرعت میانگین در مقایسه با دیگر میانرده های بازار قرار می دهد، در همین حین گوشی Mi 8 Lite قادر است تا فایل ها را با سرعت میانگین 356 مگابیت دریافت کند.


WifiRec


در بخش ارسال فایل نیز، گوشی A7 2018 توانست تا به سرعت 320 مگابیت بر ثانیه و گوشی Mi 8 Lite موفق شد تا به سرعت میانگین 285 مگابیت بر ثانیه برسد که نشان می دهد در بخش دریافت گوشی Mi 8 Lite برتر از A7 2018 و در بخش ارسال گوشی A7 2018 برتر از Mi 8 Lite می باشد و می توان این مقایسه را یک تساوی به حساب آورد.


WifiSend


سرعت و دقت GPS:

یکی دیگر از قطعات مهمی که در گوشی های هوشمند وجود دارد GPS می باشد، اما کمتر کسی پیدا می شود که دقت و انتن دهی GPS گوشی مورد نظر خود را قبل از خرید مورد بررسی قرار دهد زیرا تقریبا در اکثر وبسایت ها چنین تستی انجام نمی شود و قدرت و دقت جی پی اس یک گوشی مشخص نیست.


گوشی Mi 8 Lite در تست انجام شده قادر است تا در محیط داخل، مکان دقیق شما را با مقدار خطای 6 متر نشان دهد و در همین حال گوشی A7 2018 در محیط داخل موقعیت شما را با 13 متر خطا نشان می دهد، در محیط های رو باز نیز گوشی Mi 8 Lite خطای 3 متر و گوشی A7 2018 خطای 5 متری را ثبت کردند اما با این حال هر دوی این گوشی ها در مدت زمان بسیار کوتاهی به ماهواره های GPS متصل می شوند و به سرعت موقعیت شما را می یابند و نمی توان از هیچ یک از آنها ایرادی گرفت.


GPSOut


محیط باز


GPSIn


محیط بسته


جنس بدنه:


بدنه ی هردوی این گوشی ها ترکیبی از فلز و شیشه می باشد و هردو گوشی کیفیت ساختی همانند یک پرچمدار گران قیمت را دارد و در مقابل خم شدگی استحکام بالایی دارند و به همین دلیل از هیچ یک از این دو گوشی در این زمینه نمی توان ایرادی گرفت و هردو در بهترین حالت ممکن قرار دارند.


سرعت حافظه داخلی و مموری کارت:


یکی از مواردی که کاربران عادی هیچ توجهی به آن ندارند، سرعت خواندن و نوشتن در حافظه داخلی هر گوشی است که ارتباط مستقیمی با روان بودن و سرعت اجرای برنامه ها دارد، اما کاربران به هیچ وجه چنین فاکتوری را در مشخصات عادی گوشی مشاهده نمی کنند و هرگز آن را بررسی نمی کنند و شرکت ها نیز تا حدی از مطلع کردن کاربران در این مورد چشم پوشی می کنند در حالی که این فاکتور درواقع همانند قدرت CPU و میزان حافظه رم یکی از مهمترین موارد حساب می شود که در یک گوشی هوشمند باید در نظر گرفت.


هر دو گوشی A7 2018 و Mi 8 Lite از حافظه داخلی از نوع eMMC استفاده می کنند که این نوع بیشتر مخصوص گوشی های میانرده می باشد، اما در بین این نوع تفاوت هایی نیز ممکن است وجود داشته باشد که با انجام بنچمارک AndroBench این تفاوت ها مشخص خواهند شد.


در تصویر زیر می توانید تفاوت های این دو گوشی را در بخش سرعت مموری ببینید، همچنین دو سطر اول مربوط به بررسی سرعت کارت حافظه خارجی می باشد که برای آزمایش هردوی این گوشی ها از مموری کارت Toshiba Exceria Pro M501 در درگاه Micro SD استفاده شده تا شرایط آزمایش کاملا یکسان باشند.


همانطور که در تصویر میبینید گوشی Mi 8 Lite درمجموع و میانگین 15 درصد سرعت مموری بیشتری را نسبت به گوشی Mi 8 Lite نشان می دهد.


MemorySpeed


کیفیت صفحه نمایش:


بسیاری از کاربران، کیفیت صفحه نمایش را به رزولوشن و تراکم پیکسلی محدود می کنند و تنها با نگاه به این دو عدد، کیفیت صفحه نمایش یک گوشی را مورد قضاوت قرار می دهند، و عده ای دیگر تنها با نگاه به تکنولوژی صفحه (IPS, TFT, AMOLED)، کیفیت صفحه نمایش یک گوشی را قضاوت می کنند، اما بهتر است بدانید که رزولوشن و نوع تکنولوژی استفاده شده در صفحه نمایش همیشه نمی توانند نشان دهند که یک گوشی صفحه نمایش بهتری دارد یا خیر؛ اما تست دستگاه X-Rite i1Pro 2 به ما نشان می دهد که رنگ های نمایش داده شده توسط کدام گوشی به واقعیت نزدیکتر است و یا خیلی اطلاعات دیگر توسط صفحه نمایش که معمولا توسط شرکت های ساخت گوشی اعلام نمی شوند.


گوشی Mi 8 Lite در قسمت روشنایی مقدار متوسط 420 نیت را دارد و در رنج دیگر گوشی های میانرده می باشد، میزان یکدست بودن نور در صفحه نیز در این گوشی 85 درصد و عادی است، همچنین در حیث نمایش رنگ ها گوشی Mi 8 Lite، رنگ ها را با خطای 3.4 نشان می دهد که به عنوان یک گوشی میانرده IPS مقداری فوقالعاده می باشد و اما گوشی A7 2018 می تواند به روشنایی 570 نیت دست پیدا کند که چنین مقداری بی چون و چرا بهتر از گوشی Mi 8 Lite می باشد، همچنین مقدار خطای گوشی A7 2018 در نمایش رنگ ها 1.5 گزارش شده است که مقداری برابر با یک پرچمدار را دارد و دقت رنگ بسیار عالی این دستگاه را نشان می دهد.


CompareScreen


گوشی Mi 8 Lite شاید صفحه نمایشی به خوبی A7 2018 نداشته باشد، اما قطعا در میانرده ها یکی از بهترین ها به شمار می رود و همچنان می تواند نیاز کاربر را به طور کامل برطرف کند.


شارژدهی:


ظرفیت باتری استفاده شده در هریک از این دو گوشی تقریبا برابر می باشد و گوشی A7 2018 با اینکه از یک صفحه نمایش امولد کم مصرف و کوچکتر استفاده می کند اما شارژدهی آن به طور میانگین تنها 15 درصد از گوشی Mi 8 Lite بهتر است و این نشان می دهد که شیائومی سعی داشته تا با بهینه سازی های فراوان کمبود ظرفیت باتری را در این گوشی جبران کند که تا حدی نیز موفق شده است اما همچنان می توان گفت که شارژدهی گوشی A7 2018 از گوشی Mi 8 Lite بهتر است.


درصورتی که روشنایی گوشی A7 2018 را بر روی 150 نیت قرار دهید و آن را به وایفای متصل کنید، این گوشی قادر است تا 1467 دقیقه به طور یکسر روشن بماند و اما گوشی Mi 8 Lite می تواند این شرایط را به مدت 1678 دقیقه تحمل کند که عملکرد بهتری را نسبت به A7 2018 دارد.


در هنگام پخش ویدئوی h264 با رزولوشن 1080p گوشی A7 2018 تا 838 دقیقه شما را همراهی می کند اما گوشی Mi 8 Lite در هنگام پر بودن باتری خود، تنها 663 دقیقه از این ویدئو را پخش می‌کند.


همچنین این گوشی در شرایط سنگین و نیمه سنگین عملکرد ضعیفتری نسبت به گوشی A7 2018 دارد.


BatterCompare


پردازنده


پردازنده گوشی های میانرده سامسونگ عمدتا ساخت همان شرکت سامسونگ می باشند و اگزینوس نام دارند، این پردازنده ها نسبت به رقبای خود یعنی کایرین و اسنپدراگون قدرت بالایی ندارند و همین مورد به یکی از بزرگتری ایراد های میانرده های سامسونگ تبدیل شده است.


مشخصات کاغذی هر دو گوشی در پردازنده ها کاملا یکسان می باشد، این دو گوشی هردو از پردازنده های 8 هسته ای 14 نانومتری با فرکانس 2.2 گیگاهرتزی استفاده می کنند، اما همانطور که در تصاویر زیر میبینید، در 3 بنچمارک معتبر دنیای موبایل یعنی Antutu v7، GeekBench و 3DMark برتری بی چون و چرای اسنپدراگون 660 به وضوح دیده می شود و این یکی از برتری های بسیار مهم گوشی Mi 8 Lite به شمار می آید.


GeekMulti


بنچمارک GeekBench در حالت چند هسته ای، مخصوص پردازنده


GeekSingle


بنچمارک GeekBench در حالت تک هسته ای، مخصوص پردازنده


Antutu


بنچمارک Antutu نسخه 7


3DMarkSlingShot


بنچمارک 3DMark Slingshot، مخصوص گرافیک


دوربین:


گوشی A7 2018 ساخت سامسونگ از یک سنسور 24 مگاپیکسلی جهت ثبت تصاویر اصلی خود استفاده می کند و در مقابل گوشی Mi 8 Lite توسط یک سنسور 12 مگاپیکسلی این کار را انجام می دهد.


نمونه تصویری که در زیر میبینید عمق رنگ و جزئیات تصاویر را با دقت بالا مشخص می کند و همانطور که میبینید گوشی A7 2018 به لطف سنسور 24 مگاپیکسلی خود می تواند تصاویری با جزئیات بالاتری نسبت به Mi 8 Lite ثبت کند اما در نمایش رنگ ها گوشی Mi 8 Lite عملکرد مناسب تری دارد، رنگ ها در گوشی A7 2018 تا حدی بی روح دیده می شوند اما با این حال هردوی این گوشی ها قدرت تصویربرداری فوقالعاده ای دارند و یکی از بهترین میانرده ها در این زمینه به شمار می روند.


Foto_GalaxyA7_Chart


Galaxy A7 2018


Foto_XiaomiMi8Lite_Chart


Xiaomi Mi 8 Lite


جمعبندی:


هر دو گوشی Mi 8 Lite و A7 2018 در بازار میانرده ها از بهترین ها به شمار می روند و هردوی آنها از کیفیت ساخت بالایی در تمامی قطعات برخوردارند.


از برتری های گوشی A7 2018 در مقابل Mi 8 Lite می توان به کیفیت صفحه نمایش و شارژدهی باتری اشاره کرد که البته چنین کمبود هایی در گوشی Mi 8 Lite به ندرت به چشم می آید و همچنین به لطف استفاده از تکنولوژی Quick Charge 3.0 توسط این گوشی می توان از ضعیفتر بودن باتری تا حد زیادی صرف نظر کرد.


از برتری های Mi 8 Lite به A7 2018 سامسونگ نیز می توان به قدرت بسیار بالاتر پردازنده و دقت بالاتر GPS اشاره کرد که این اختلاف قدرت پردازنده تا حدی تاثیر گذاری زیادی دارد و ضعف پردازنده گوشی A7 2018 نمی تواند پاسخگوی بازی های با کیفیت و جدید در سال آینده باشد و همچنین باید توجه داشت که قیمت گوشی Mi 8 Lite به طور قابل توجهی از گوشی A7 2018 پایینتر می باشد اما با این حال توانست تا پا به پای این گوشی حرکت کند و نشان دهد که قیمت ارزان گوشی های شیائومی به دلیل بد بودن آنها نیست.