سوالی دارید ؟ تماس بگیرید

071-36340539

نقد و بررسی گوشی Mi 9 شیائومی

بالاخره پس از ماه ها انتظار گوشی شیائومی Mi 9 به عنوان اولین پرچمدار در سال 2019 معرفی شد و یکی از عواملی که پرچمداران سال های اخیر شیائومی محبوبیت بسیاری کسب کرده اند، مشخصات و کیفیت ساخت بالا در کنار قیمتی بسیار پایینتر و یا گاها نصف رقبا می باشد، حالا در این مطلب میخواهیم گوشی Mi 9 را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا نکات مثبت و منفی آن که در مراسم رونمایی به آنها اشاره نشد را شرح دهیم.

 

 

طراحی:

گوشی شیائومی می9 همانند دیگر پرچمدار های جدید بازار از جنس شیشه در پشت و فریم فلزی می باشد که در رنگ های مشکی، آبی و صورتی موجود می باشد.

البته مدلی به نام Mi 9 Transparent Edition یا همان نسخه شفاف نیز همراه این گوشی معرفی شد که طراحی پشتی آن همانند گوشی Mi 8 Explorer Edition یا Mi 8 Pro می باشد که ظاهری همانند برد و چیپ های واقعی یک گوشی را دارند که البته واقعی نمی باشند اما زیبایی بسیار زیادی به گوشی می بخشد.

gsmarena 022 2

رنگ مشکی گوشی Mi 9 شباهت زیادی با گوشی Mi 6 دارد اما شکستگی نور در بدنه آن نمای زیبایی به آن می بخشد، در بدنه پشتی محافظ Gorilla Glass نسخه 5 به صورت خمیده دیده می شود که البته به هنگام دست گرفتن اثرات و چربی انگشت را به خود جذب می کند و از نکات منفی آن به شمار می رود که البته این مورد را می توان در اکثر پرجمدار های بازار که از بدنه ی شیشه ای استفاده می کنند مشاهده کرد.

از بدنه پشتی یک دوربین سه گانه به مقدار نسبتا زیادی بیرون زدگی دارد و در صورتی که آن را بر روی یک سطح کاملا صاف قرار دهید قسمت برامدگی آن کمی بالاتر از دیگر قسمت ها قرار می گیرد، اما نیازی به نگرانی در این باره نیست زیرا طبق اعلام شیائومی محافظت از لنز های دوربین این گوشی بر عهده یک لایه یاقوت یا کرندوم می باشد که خش پذیری آن بسیار کمتر از شیشه می باشد.

مقدار زیاد بیرون زدگی دوربین به دلیل استفاده از سنسور 48 مگاپیکسلی IMX 586 می باشد که به فضای زیادی نیاز دارد و به دلیل ضخامت بسیار کم گوشی Mi 9 بیرون زدگی آن تا حدی منطقی می باشد اما این بیرون زدگی به حدی نیست که باعث ایجاد مشکل برای کاربر شود و درصورت استفاده از قاب درون جعبه این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

gsmarena 012

درصورتی که به دوربین اصلی گوشی Mi 9 نگاه کنید یک حلقه دور آن دیده می شود که بر اثر برخورد نور از زوایای مختلف رنگ های مختلف رنگین کمانی را نشان می دهد که جذابیت خاصی به گوشی می دهد و آن را از سادگی بیش از حد خارج می کند.

gsmarena 020 2

در قسمت جلویی این گوشی نسبت به نسل قبلی خود یعنی Mi 8 های فراوانی دیده می شود؛ در قسمت بالایی ناچ (بریدگی بالای صفحه) گوشی Mi 8 بسیار کوچتر شده است و به شکل قطره ای در آمده، همچنین حاشیه های در قسمت پایین Mi 8 که تا حدی زیاد به نظر می رسید می توان گفت حالا کاملا از بین رفته است و گوشی Mi 9 یکی از باریکترین حاشیه پایین در بین گوشی های بازار را دارد.

gsmarena 008 3

در قسمت ناچ گوشی Mi 9 به دلیل کمبود فضا، سنسور مادون قرمز که به منظور اسکن چهره که قبلتر در Mi 8 وجود داشت حذف شده اند و قابلیت باز کردن قفل به کمک چهره فقط از طریق دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی آن انجام می شود.

اسپیکر مکالمه گوشی Mi 9 به صورت بسیار ظریفی در بالای ناچ این گوشی گنجانده شده است که پهنای بسیار زیادی دارد اما بسیار باریک می باشد، و به حدی است که حتی تشخیص آن نیز به سختی صورت می گیرد، همچنین در زیر اسپیکر مکالمه این گوشی یک چراغ کوچک LED تک رنگ جهت نمایش اعلان ها وجود دارد که دیدن آن در هنگام خاموش بودن بسیار دشوار است.

سنسور مجاورت این گوشی نیز در بالا سمت چپ و کاملا در زیر صفحه نمایش Mi 9 قرار دارد و هیچ اثری از آن دیده نمی شود و البته سنسور اثر انگشت این گوشی نیز در زیر صفحه نمایش آن قرار دارد  که سال قبل نیز در گوشی های Mi 8 Pro و Mi 8 Explorer Edition آن را دیده بودیم.

سنسور اثر انگشت گوشی Mi 9 همانند یک دوربین با فاصله کانونی میکرومتری می باشد و تنها به کمک ثبت یک تصویر دقیق انگشت شما را اسکن می کند و به همین دلیل استفاده از گلس ها و محافظ صفحه نمایش هیچ تاثیر منفی بر روی عملکرد آن ندارد.

gsmarena 017

جک هدفون سال ها پیش از پرچمدار های شیائومی حذف شد و در گوشی Mi 9 نیز دیده نمی شود؛ طراحی قسمت پایینی این گوشی همانند دیگر پرچمدار های شیائومی در چند سال اخیر از یک پورت شارژ از نوع Type-C، یک اسپیکر و میکروفون تشکیل شده است، همچنین در قسمت بالایی این گوشی می توان یک سنسور مادون قرمز را دید که به منظور استفاده به عنوان ریموت کنترل تعبیه شده است که در گوشی Mi 8 فقدان آن حس می شد.

gsmarena 011

در سمت چپ گوشی Mi 9 یک دکمه اختصاصی جهت استفاده سریع از دستیار هوشمند قرار گرفته است که در نسخه گلوبال این دکمه دستیار گوگل اسیستنت Google Assistant و در رام چین دستیار اختصاصی شیائومی یا همان Xiao Ai را فرا می خواند.

البته این دکمه قابل شخصی سازی است و می توان حالت های یک بار فشار، یا دو بار فشار پشت سر هم را شخصی سازی کرد و وظایفی همانند باز کردن دوربین، روشن کردن فلاش دوربین و یا فعالسازی حالت Reading Mode به آن محول کرد.

گوشی  Mi نزدیک به 15.5 سانتی متر طول، 7.5 سانتی متر عرض و 7.6 میلیمتر ضخامت دارد که این ضخامت بسیار پایین، بسیار به خوشدست بودن این گوشی کمک کرده است، همچنین وزن این گوشی نیز نسبت به گوشی Mi 8 که 177 گرم بود به اندازه 4 گرم کاهش پیدا کرده است و به مقدار 173 گرم رسیده است.

gsmarena 025 2

صفحه نمایش:

شیائومی Mi 9 همانند پرچمدار های اخیر این شرکت از یک صفحه نمایش AMOLED ساخت سامسونگ با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل یا همان +FullHD استفاده می کند که بزرگی آن 6.39 اینچ می باشد و تراکم پیکسلی 403 پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد.

گوشی Mi 9 از نسل ششم Gorilla Glass استفاده می کند که وظیفه محافظت از صفحه نمایش آن را بر عهده دارد، نسل ششم گوریلا گلس تا 50 درصد نسبت به نسل قبل آن در برابر ضربه مقاوم تر است.

صفحه نمایش گوشی Mi 9 در نمایش رنگ ها بسیار دقیق می باشد و مقدار روشنایی تولیدی آن به اندازه دیگر پرچمداران می باشد که می تواند به مقدار 438 نیت در حالت عادی و 620 نیت در حالت اتوماتیک برسد ، این گوشی به یکی از بهترین صفحه نمایش ها در بین دیگر پرچمدار ها مجهز شده است و تقریبا هیچ ایرادی نمی توان به آن گرفت، طبق اعلام وبسایت GsmArena صفحه نمایش گوشی Mi 9 توسط دستگاه DeltaE (دستگاه تشخیص دقت رنگ صفحه نمایش) حداقل مقدار 1.5 و حداکثر مقدار 3.1 را کسب کرد که آن را تقریبا همرده ی گوشی Mi Mix 3 قرار می دهد که دقت رنگ آن حتی از پرچمدار های سال 2018 سامسونگ نیز بالاتر می باشد.

gsmarena 003 3

باتری:

شیائومی سنت همیشگی خود یعنی ساخت گوشی های باریک را در پرچمدار های خود حفظ کرده است و به همین منظور حجم باتری پرچمدار های خود را به مقادیر کمتر از 3500 محدود می کند؛ گوشی Mi 9 به یک باتری 3300 میلی آمپری (100 میلی آمپر کمتر از Mi 8) مجهز شده است که وظیفه تامین انرژی این پرچمدار قدرتمند را دارد.

به لطف پردازنده 7 نانومتری اسنپدراگون 855 و بهینه سازی های شیائومی بر روی گوشی Mi 9، این گوشی قادر است تا 19 ساعت به صورت مداوم به پخش فیلم بپردازد؛ این گوشی موفق شد نمره ی 91 را در تست باتری وبسایت Gsmarena ثبت کند و با اینکه صفحه نمایش Mi 9 از صفحه نمایش Mi 8 اندازه بزرگتری دارد اما امتیاز آن بالاتر از گوشی Mi 8 با باتری 3400 میلی آمپری محاسبه شده است.

aergaetrt

با توجه به نمرات فوق می توان تا حداکثر مقدار 9 تا 10 ساعت اسکرین (Screen On Time – مدت زمان روشن ماندن صفحه نمایش در طول استفاده عادی روزانه) را برای این گوشی تخمین زد که برای یک پرچمدار با این ظرافت، بسیار عالی می باشد.

گوشی Mi 9 به کمک شارژر 18 واتی Quick Charge 3 درون جعبه خود به چیزی حدود 1 ساعت و 20 دقیقه جهت رسیدن از مقدار 0 به 100 زمان نیاز دارد اما درصورتی که شارژر 27 واتی آن را به صورت جداگانه خریداری و استفاده کنید، این مقدار به 65 دقیقه کاهش می یابد که البته 70 درصد ظرفیت باتری آن تنها طی 30 دقیقه شارژ می شود.

gsmarena 031

اسپیکر و صدای خروجی:

به گفته موسس اصلی شیائومی، گوشی Mi 9 قرار شده بود تا از یک اسپیکر با حجم و صدای بسیار بالاتر از Mi 8 استفاده کند و البته تکنولوژی به کار رفته در آن نیز همانند گوشی Redmi Note 7 می باشد اما در تست وبسایت GsmArena، اسپیکر اصلی Mi 9 با اینکه از گوشی های Mi 8 و Mi Mix 3 قویتر است و کیفیت بالاتری دارد، اما هنوز به بسیاری از پرچمداران و حتی برخی گوشی های میانرده خود شیائومی مانند Mi 8 SE و یا Redmi Note 7 نمی رسد.

با این حال کیفیت صدای خروجی گوشی Mi 9 به طور سرسام آوری افزایش یافته است، شیائومی بر روی آمپلیفایر اکسترنال این گوشی مانوور زیادی داده است تا کیفیت صدای خروجی از آن را بسیار بالاتر از دیگر رقبای خود ببرد.

 

عملکرد پردازنده:

گوشی Mi 9 به عنوان اولین گوشی پرچمدار در سال 2019 به شمار می رود که با پردازنده اسنپدراگون 855 وارد بازار می شود، این پردازنده که 7 نانومتری می باشد پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت به نسل قبل از آن یعنی اسنپدراگون 845 داشته است.

گوشی می9 موفق شده است تا در بنچمارک Antutu نمره 387 هزار را کسب کند و در صدر جدول بنچمارک چینی آنتوتو، بالاتر ازدیگر پرجمدار ها بایستد.

پردازنده اسنپدراگون 855 بدون شک یکی از قدرتمند ترین های سال 2019 به شمار می آید، این پردازنده تقریبا در تمامی تست ها از پردازنده Kirin 980 بهتر عمل می کند و از لحاظ گرافیکی بالاتر از Exynos 9820 عمل می کند و البته نسبت به رقبای خود گرمای بسیار کمتری نیز تولید می کند و مصرف آن بسیار پایینتر می باشد که این خود یک مزیت بسیار مهم به حساب می آید.

aesgadrgasrdg

دوربین:

امسال شیائومی بر روی دوربین Mi 9 تاکید بسیاری داشت؛ شیائومی اولین گوشی با دوربین سه گانه خود را معرفی کرد که سنسور اصلی آن 48 مگاپیکسلی واید (عریض)، ساخت سونی،مدل IMX 586، و با f/1.75 (نسخه خاص f/1.47) می باشد که وظیفه ثبت تصاویر عادی را بر عهده دارد.

130 XiaomiMi9 DxOMark

سنسور دوم این گوشی کاملا مشابه پرچمدار های گذشته این شرکت، 12 مگاپیکسلی از نوع تله فوتو و با f/2.2 می باشد که ثبت تصاویر بوکه یا پرتره را بر عهده دارد.

920 XiaomiMi9 DxOMark 1024x768

سنسور سوم گوشی می9، 16 مگاپیکسلی و از نوع فوق عریض می باشد که می تواند نسبت به سنسور اصلی سوژه های بیشتری را در کادر خود جا دهد؛ همچنین این سنسور دارای حداقل فاصله کانونی 4 سانتی متر می باشد که می تواند بر روی اجسامی که در 4 سانتی متری آن قرار دارد با وضوح بسیار بالا فوکوس کند و عکس های ماکروی خیره کننده ای ثبت کند.

تمامی سنسور های Mi 9 از لنز های 6 لایه استفاده می کنند و همگی آنها به موتور Closed-Loop و فوکوس لیزری جهت افزایش دقت و سرعت فوکوس دوربین، مجهز شده اند.

210 XiaomiMi9 DxOMark

گوشی Mi 9 موفق شد تا در وبسایت معروف DxoMark مجموع نمره 107 (عکاسی : 112، فیلمبرداری : 99) را کسب کند که از این حیث دارای بهترین دوربین در رده ی قیمتی خود می باشد اما همچنان نسبت به پرچمداران دیگر شرکت ها کمی پایینتر می باشد که می توان از آن اختلاف جزئی با توجه به تفاوت قیمت بسیار آنها صرف نظر کرد.

همچنین Mi 9 موفق شده تا در بخش فیلمبرداری که یکی از نقاط ضعف شیائومی به شمار می رفت نمره 99 را کسب کند که بالاتر از همه ی گوشی های داخل بازار می باشد.

aergteatert

محتویات جعبه:

محتویات جعبه گوشی شیائومی Mi 9 تفاوت چندانی با دیگر پرچمدار های Mi این شرکت ندارد، در جعبه Mi 9 برخلاف انتظارات خبری از شارژر 27 واتی و یا شارژر بیسیم 20 واتی نیست و تنها یک شارژر 18 واتی همانند گوشی Mi 8 در جعبه آن دیده می شود و کاربران برای استفاده از شارژر 27 واتی یا شارژر بیسیم 20 واتی لازم است تا آن ها را به صورت جداگانه خریداری کنند.

از دیگر محتویات جعبه می توان به دفترچه ها، سوزن شیار سیمکارت، تبدیل Type-C به جک هدفون و یک عدد قاب اشاره کرد.

جمع‌بندی:

شیائومی همانند همیشه با رونمایی از پرچمدار جدید خود توجهات بسیاری را به خود جلب کرد، گوشی Mi 9 از لحاظ ظاهری، دوربین، پردازنده و …، پیشرفت های بسیاری را شاهد بوده است، این گوشی می تواند پا به پای قدرتمند ترین پرچمداران دنیا حرکت کند و به نظر نمی رسد که هیچ گوشی دیگری بتواند در این رنج قیمت با آن مقابله کند.

پست قبلی

گوشی Mi 9 شیائومی معرفی شد

پست بعدی

نسخه 5G گوشی Mi Mix 3 معرفی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از جدیدترین تخفیف ها و محصولات با خبر شوید:

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید

دلیل بازگشت وجه