سوالی دارید ؟ تماس بگیرید

071-36340539

نقد و بررسی گوشی Mi 9 SE

یکی از گوشی هایی که شرکت شیائومی در مراسم رونمایی Mi 9 معرفی کرد، نسخه ی ارزانتر و کوچکتر این گوشی به نام Mi 9 SE بود که به دلیل قیمت پایین و در عین حال کیفیت ساخت و مشخصات بالا، توجهات بسیاری را در کنفرانس MWC 2019 در شهر بارسلون اسپانیا به خود جلب کرد.

گوشی Mi 9 بدون شک یکی از بهترین های سال 2019 در دنیای گوشی های هوشمند به شمار می رود که به پردازنده بسیار قدرتمند اسنپدراگون 855 مجهز شده است و قادر است تمامی بازی ها و تمامی شرایط گرافیکی سنگینی که ممکن است برای یک گوشی هوشمند وجود داشته باشد را به طور کامل پردازش کند؛ اما اگر شما فردی هستید که قدرت بسیار بالای اسنپدراگون 855 به کار شما نمی آید و به دنبال یک گوشی با عملکرد ضعیفتر می گردید و یا به بیانی دیگر، از گوشی برای بازی کردن استفاده نمی کنید، بهتر است نیم نگاهی به Mi 9 SE نیز داشته باشید.

گوشی Mi 9 SE در مقایسه به Mi 9 به همراه صفحه نمایش کوچکتر 5.97 اینچی، پردازنده ضعیفتر اسنپدراگون 712 و چندین تغییر دیگر معرفی شده است که در ادامه به بررسی تخصصی آنها می پردازیم.

Screenshot 41

طراحی:

در قسمت پایینی این گوشی طراحی کاملا آشنای شیائومی به وضوح دیده می شود، ترکیب اسپیکر، پورت شارژ، میکروفون و خط های آنتن که مشابه آن را در اکثر گوشی های شیائومی می توان دید، در سمت راست این گوشی نیز دکمه های پاور و ولوم دیده می شوند که از کیفیت بالایی برخوردارند و هیچ گونه لق زدگی در آن دیده نمی شود.

photo 2019 03 24 23 11 23

در سمت چپ گوشی Mi 9 SE، شیار سیمکارت آن قرار دارد که از کارت حافظه مجزا پشتیبانی نمی کند، همچنین یک حلقه پلاستیکی دور تا دور شیار سیمکارت قرار گرفته است که احتمالا به منظور جلوگیری از ورود آب به درون گوشی از این ناحیه باشد و البته می تواند تا حدی در مقابل پاشش آب از گوشی محافظت کند اما با این حال این گوشی هیچ گواهی رسمی مبنی بر ضد آب بودن دریافت نکرده است.

photo 2019 03 24 23 11 18

ابعاد گوشی Mi 9 SE تقریبا مشابه با پرچمدار سال 2017 شیائومی یعنی Mi 6 می باشد، این گوشی با ابعاد کوچکتری نسبت به Mi 9 ساخته شده است و بدنه پشتی آن کاملا صاف می باشد و هیچگونه خمیدگی در پشت آن دیده نمی شود، این گوشی دارای تنها 156 گرم وزن می باشد که برای یک گوشی 6 اینچی ساخته شده از فلز و شیشه بسیار سبک می باشد، همچنین ضخامت گوشی Mi 9 SE به لطف باتری 3070 میلی آمپری آن بدون احتساب بیرون زدگی دوربین، تنها 7.45 میلیمتر است اما با احتساب بیرون زدگی دوربین، ضخامت آن به 9.4 میلیمتر می رسد اما همچنان چنین ضخامتی یکی از عوامل مهم در خوشدستی بسیار زیاد این گوشی به شمار می رود.

Screenshot 45

گوشی Mi 9 SE در قسمت جلو طراحی کاملا مشابه گوشی Mi 9 را دارد و در قسمت بالایی آن یک ناچ قطره ای به همراه اسپیکر مکالمه آن دیده می شود که نسبت به Mi 9 از کیفیت پایینتر اما راضی کننده ای برخوردارد است، همچنین بهتر است بدانید که در گوشی Mi 9 SE چراغ نوتیفیکیشن وجود ندارد که بسیار عجیب به نظر می رسد، اما در Mi 9 این چراغ LED در بالا و کنار اسپیکر مکالمه دیده می شود.

photo 2019 03 24 23 19 20

صفحه نمایش:

گوشی Mi 9 SE نیز به همراه Mi 9 و مشابه نسل قبلی خود یعنی Mi 8 SE از یک صفحه نمایش امولد ساخت سامسونگ استفاده می کند که البته در نمایش رنگ ها بسیار عالی عمل می کند و رنگ ها را با بالاترین دقت ممکن و به خوبی گوشی Mi 9 و بهتر از Mi 8 و Mi 8 SE نمایش می دهد و تفاوتی بین صفحه نمایش دو گوشی Mi 9 و Mi 9 SE دیده نمی شود.

روشنایی صفحه نمایش گوشی Mi 9 در حالت اتوماتیک به چیزی حدود 800 نیت می رسد اما گوشی Mi 9 SE قادر است تا 840 نیت را نیز تولید کند اما این اختلاف 40 نیتی با چشم معمولی قابل تشخیص نیست و کاملا قابل چشم پوشی است اما با این حال، چنین مقداری در یک گوشی میانرده، خیره کننده است و چنین عملکردی از صفحه نمایش یک میانرده، هیچ حرفی برای رقبا باقی نمیگذارد.

Screenshot 49

همچنین سنسور های مجاورت و سنسور اثر انگشت گوشی Mi 9 SE به طور کامل در زیر صفحه نمایش آن قرار دارد که اخیرا به یک ترند جهانی در گوشی های موبایل تبدیل شده است و این گوشی، اولین میانرده شیائومی به همراه سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش به شمار می رود.

نرم افزار:

وجود ناچ در Mi 9 SE تا حدی فضای مورد نیاز آیکون های نوتیفیکیشن در بالای گوشی را تنگ گرده است، در بخش بالای این گوشی بعد از دریافت نوتیفیکیشن، آیکون های برنامه ها برای مدتی ظاهر می شوند و پس از چند ثانیه نیز مخفی می شوند و به جای آن ها ساعت قرار می گیرد و گزینه ای نیز برای تغییر این حالت در نظر گرفته نشده است، اما احتمال می رود تا شیائومی طی بروزرسانی های بعدی، گزینه ای برای غیر فعال کردن مخفی شدن خودکار آیکون ها، در نظر بگیرد که باعث می شود آیکون ها به طور دائم نمایش داده شوند.

Screenshot 88

شاید بدانید که تمام گوشی هایی که شیائومی در سال 2019 معرفی کرد و اکثر پرچمدار ها و بالارده های شیائومی در سال 2018 به صورت پیش فرض از Camera 2 Api و HAL3  پشتیبانی می کردند.

این 2 فاکتور در واقع مربوط به دوربین این گوشی ها می باشد که امکان استفاده از حداکثر قدرت سنسور را به نرم افزار دوربین می دهد، به لطف فعال بودن این دو مورد شما می توانید بدون نیاز به آنلاک و یا روت کردن دستگاه خود از نرم افزار دوربین گوشی های گوگل یا همان Google Camera به منظور بهبود کیفیت عکسبرداری و فیلمبرداری گوشی خود استفاده کنید که البته نسخه سازگاری تا با الان برای Mi 9 SE ساخته نشده است، اما قطعا به مرور زمان و همه گیر تر شدن این گوشی، می توان نسخه ای سازگار برای آن پیدا کرد.

Screenshot 51

همچنین گوشی Mi 9 SE برخلاف Mi 9 از فاکتور Widevine L1 پشتیبانی نمی کند، به کمک این فاکتور کاربران می توانند فیلم ها و سریال های خارجی را بر روی سرویس های استریم معروف مانند Netflix و Amazon را با کیفیت Full HD و یا 4K مشاهده کنند که درصورت پشیبانی نشدن از Widevine L1 کاربران مجبورند این محتوا را حداکثر با رزولوشن 720p تماشا کنند.

چنین موردی به غیر از Mi 9 در تمامی گوشی های شیائومی دیده می شد که البته برای برخی از آنها همانند Mi 8 و Poco F1 بروزرسانی هایی منتشر شد که این مشکل را حل کرد و احتمال دارد تا در طی هفته های آتی، این مشکل نیز حل شود که البته بیشتر مورد استفاده کاربران اروپایی و آمریکایی شیائومی می باشد.

Screenshot 89

گوشی Mi 9 SE همانند دیگر گوشی های امولد ساخت شیائومی از قابلیت Ambient Display یا همان Always-On Display استفاده می کند که البته نسبت به گوشی های Mi 8 و Mix 3 دارای طرح های متفاوت تری می باشد، همچنین طبق اعلام شیائومی، میزان شارژ باتری نیز قرار است طی بروزرسانی بعدی به این بخش اضافه شود.

Screenshot 52

قابلیت Dark Mode سراسری نیز به صورت پیش فرض در گوشی Mi 9 SE وجود دارد که باعث تاریک تر شدن محیط های مختلف گوشی می شود و همچنین در گوشی هایی که از صفحه نمایش امولد استفاده می کنند موجب کاهش قابل توجه مصرف باتری می شود.

errtsetest

در تنظیمات گوشی Mi 9 SE این امکان به کاربر داده شده است تا انیمیشن باز شدن قفل به کمک سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش را به طور دلخواه تغییر دهد، و البته این گوشی همانند دیگر گوشی های شیائومی از قابلیت Face Unlock یا همان بازکردن قفل به کمک چهره استفاده می کند اما به دلیل وجود ناچ قطره ای، امکان استفاده از سنسور های مادون قرمز جهت افزایش دقت اسکن چهره وجود نداشت و این عمل به تنهایی توسط دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی این گوشی انجام می شود.

سرعت حافظه داخلی:

بالای 90 درصد از میانرده های بازار از مموری های eMMC استفاده می کنند که قیمت پایین و سرعت خواندن و نوشتن کمتری نسبت مموری های UFS 2.1 دارند که در پرچمدار ها استفاده می شود، اما جالب است بدانید که گوشی Mi 9 SE همانند یک پرچمدار از یک مموری UFS 2.1 استفاده می کند که سرعت آن از دیگر میانرده های بازار بسیار بالاتر می باشد اما همچنان به پرچمدار های گرانقیمت بازار نمی رسد، اما با این حال این مورد نقش بسزایی در افزایش سرعت گوشی و روان بودن آن دارد.

Screenshot 55

اتصال GPS:

گوشی Mi 9 SE را می توان یک میانرده با قطعات یک پرچمدار نامید، چیپ GPS استفاده شده در این گوشی همانند گوشی می9 از مرغوبترین ها می باشد و در پیدا کردن موقعیت بسیار پرسرعت و دقیق عمل می کند، همانطور که در تصویر زیر میبینید میانرده ی قدرتمند شیائومی قادر است تا موقعیت شما را با خطای 3 تا 4 متر نشان دهد که این مقدار بسیار عالی می باشد.

Screenshot 56

پردازنده:

شیائومی سال گذشته از پردازنده های سری 700 اسنپدراگون برای اولین بار در گوشی Mi 8 SE استفاده کرد که مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت، حالا این بار شیائومی تصمیم گرفته تا از پردازنده ی بهینه تر و کمی قدرتمند تر از اسنپدراگون 710 استفاده کند که Snapdragon 712 نام دارد.

این پردازنده نسبت به نسل قبلی خود تا حدود 10 درصد عملکرد بهتری را دارد و قادر است تمامی بازی های روز دنیا را بدون مشکل و بدون هیچ گونه فریز یا لگ اجرا کند.

گوشی Mi 9 SE قادر است تا در بنچمارک GeekBench امتیاز 1900 در بخش تک هسته ای و امتیاز 6000 را در بخش چند هسته ای ثبت کند، اما در بنچمارک Antutu v7 امتیاز این گوشی به 180 هزار می رسد که در واقع نصف گوشی Mi 9 با امتیاز 373 هزار می باشد اما باز هم هیچ گونه ضعفی در برابر اجرای بازی های روز ندارد.

Screenshot 57

بنچمارک GeekBench

Screenshot 58

بنچمارک Antutu نسخه 7

گوشی Mi 9 SE قادر است تا بازی بسیار معروف PUBG Mobile را با کیفیت HD و فریم ریت High اجرا کند و البته به دلیل پشتیبانی نکردن صفحه نمایش این گوشی از رزولوشن 4K و حالت HDR، گزینه های HDR و Ultra در بازی PUBG Mobile برای گوشی Mi 9 SE در دسترس نمی باشد.

Screenshot 68

دوربین:

گوشی Mi 9 SE نیز همانند Mi 9 به سه عدد دوربین مجزا با کاربرد های مختلف مجهز شده است، سنسور دوربین اصلی این گوشی 48 مگاپیکسلی و همانند دو گوشی Mi 9 و Redmi Note 7 Pro ساخت سونی با نام IMX 586 و f/1.8 می باشد، سنسور دوم این گوشی برخلاف نسل قبل خود یعنی Mi 8 SE از نوع Depth Sensing (تشخیص عمق) نیست بلکه یک دوربین 8 مگاپیکسلی تله فوتو با f/2.4 تصاویر پرتره این گوشی را ثبت می کند که به لطف این سنسور تله فوتو، تصاویر پرتره بسیار طبیعی تر و واقعی تر گرفته خواهند شد.

Screenshot 71

همچنین دوربین سوم گوشی Mi 9 SE از یک سنسور فوق عریض 13 مگاپیکسلی با f/2.4 تشکیل شده است و همانطور که از اسم این سنسور معلوم است، می تواند تصاویر عریض تر از حالت عادی ثبت کند و سوژه های بیشتری را درون یک تصویر جای دهد.

بهتر است بدانید که سنسور 48 مگاپیکسلی ساخت سونی در این گوش در حالت عادی به کمک قابلیت Pixel Binning از ترکیب 4 پیکسل، یک تصویر 12 مگاپیکسل با کیفیت با نورگیری بهتر میسازد، اما شیائومی گزینه ای با نام 48MP Mode در تنظیمات دوربین گوشی Mi 9 SE قرار داده است که عمل Pixel Binning را متوقف می کند و تصاویر 48 مگاپیکسلی واقعی برای شما ثبت می کند، اما توجه داشته باشید که تصاویر 48 مگاپیکسلی به دلیل کوچکتر بودن سایز پیکسل ها، نورگیری ضعیفتری دارند و بهتر است که این تصاویر در نور بسیار زیاد گرفته شود که البته شما می توانید با زوم بیشتر بر روی این تصاویر وارد حالت HD Preview در نرم افزار گالری شوید که جزئیات بیشتری  را در صفحه نمایش گوشی برای شما نمایش می دهد.

Screenshot 69

با این حال، دوربین گوشی Mi 9 SE با اینکه از سنسور مشابه گوشی Mi 9 استفاده می کند، اما همچنان از لحاظ کیفیتی به خوبی Mi 9 نیست که البته با توجه به قیمت کمتر، چنین حرکتی از سوی شیائومی دور از انتظار به نظر نمی رسید اما همچنان این اختلاف جزئی زیاد به چشم دیده نمی شود و می توان شاهد عملکرد فوقالعاده دوربین این گوشی در شرایط مختلف بود.

گوشی Mi 9 SE در حالت فیلمبرداری فقط از سنسور اول و اصلی خود استفاده می کند و همزمان با فیلمبرداری شما قادر به تغییر دوربین خود نیستید، اما گوشی Mi 9 می تواند در حین فیلمبردرای از هر یک از سه دوربین خود استفاده کند؛ از دیگر کمبود های دوربین گوشی Mi 9 SE نسبت به Mi 9 می توان به نبود فوکوس لیزری اشاره کرد که باعث می شود عمل فوکوس در Mi 9 SE نسبت به Mi 9 تا حدی کند تر و ضعیف تر باشد، اما با این حال نسبت به دیگر رقبای خود هیچ کمبودی ندارد و چنین چیزی به ندرت قابل تشخیص است.

فیلمبرداری در گوشی Mi 9 SE کیفیت بی نظیری دارد، این گوشی از فیلمبرداری 4K 30 FPS و Full HD 60FPS نیز به خوبی پشتیبانی می کند، اما بهتر است بدانید که لرزشگیر دیجیتال دوربین این گوشی همانند دیگر گوشی های شیائومی درحالت فیلمبرداری 4K عملکرد جالبی ندارد، اما لرزشگیر دیجیتال این گوشی در فیلم های Full HD فیلم ها را با کمترین لرزش ممکن ثبت می کند و عملکرد آن کاملا راضی کننده است، همچنین فیلمبرداری با سنسور فوق عریض این گوشی نیز امکان پذیر است و تصاویر تقریبا بدون لرزش با کیفیت قابل قبولی می باشند، اما کیفیت آن به خوبی سنسور اصلی نیست که به وجود دریچه دیافراگم کوچکتر، چنین چیزی منطقی می باشد.

در برنامه دوربین این گوشی حالت Night Mode نیز دیده می شود، اما ظاهرا این قابلیت هنوز به طور کامل فعال نشده است و فقط نام آن دیده می شود، چرا که در شرابط با نور کم، به طرز عجیبی تصاویر عادی کیفیت بسیار بهتری نسبت به حالت Night Mode دارند که این مشکل نیز طی بروزرسانی های آینده به طور صددرصد برطرف خواهد شد.

گوشی Mi 9 SE از دوربین 20 مگاپیکسلی در قسمت ناچ خود استفاده می کند که عکس هایی با جزئیات فوقالعاده بالا ثبت می کند، همچنین فیلمبرداری دوربین سلفی این گوشی بسیار کم لرزش است و کیفیت آن برای یک گوشی با چنین قیمتی خیره کننده است.

Screenshot 76

عکس، حالت سلفی در نور زیاد

Screenshot 77

دوربین اصلی در حالت عادی، نور زیاد

Screenshot 79

دوربین فوق عریض، نور زیاد

Screenshot 83

حالت پرتره، دوربین تله فوتو، نور زیاد

Screenshot 90

حالت عادی، دوربین اصلی، نور بسیار کم

باتری:

باتری 3070 میلی آمپری گوشی Mi 9 SE شاید شما را به این اشتباه بیاندازد که این گوشی شارژدهی چندان خوبی ندارد، اما جالب است بدانید که گوشی Mi 9 SE قادر است تا با اتصال وایفای، تماشای ویدیو و 4 ساعت بازی، مقدار اسکرین 8 ساعت را ثبت کند که فوقالعاده می باشد و این مقدار ثبت شده چیزی نزدیک به یک گوشی 3700 میلی آمپری می باشد که نشان دهنده بهینه سازی های بسیار عالی شیائومی و مصرف بسیار پایین پردازنده اسنپدراگون 712 است.

Screenshot 87

این باتری 3070 میلی آمپری به همراه شارژر درون جعبه آن، در طول 1 ساعت و 23 دقیقه از 0 به 100 می رسد که سرعت بسیار زیادی دارد که ظرفیت کم باتری آن را مقدر کرده است.

Screenshot 91

محتویات جعبه:

گوشی Mi 9 SE همانند دیگر گوشی های شیائومی در جعبه خود به همراه یک گارد محافظ عرضه می شود، همچنین شارژر درون جعبه این گوشی 18 واتی و با پشتیبانی از Quick Charge 3.0 می باشد.

Screenshot 42

البته باید متذکر شد که قاب ژله ای درون جعبه این گوشی به طور کامل لنز های دوربین را محافظت نمی کند و کمی بیرون زدگی دوربین از قاب ژله ای دیده می شود و بهتر است که برای محافظت بهتر آنها در برابر خش، قاب های با کیفیت تر خریداری و استفاده کنید.

Screenshot 61

جمعبندی:

گوشی Mi 9 SE یک گوشی بسیار جمع و جور، فوقالعاده سبک و بسیار خوشدست به شمار می رود، کیفیت صفحه نمایش گوشی Mi 9 SE بی نظیر است و تقریبا هیچ تفاوتی در آن، نسبت به گوشی Mi 9 دیده نمی شود، پردازنده اسنپدراگون 712 علیرغم بنچمارک پایینتر نسبت به اسنپدراگون 855، همچنان بسیار قدرتمند است و تمامی بازی ها را بدون هیچگونه لگ و کندی و به راحتی اجرا می کند، عملکرد دوربین گوشی Mi 9 SE همانند گوشی Mi 9 واقعا چشم نواز است، از ایرادات دوربین گوشی Mi 9 SE می توان به نبود لرزشگیر در فیلمبرداری 4K و ضعف حالت Night Mode در شرابط با نور کم اشاره کرد که البته مشکل حالت Night Mode به طور قطع توسط بروزرسانی های بعدی توسط شیائومی رفع مشکل خواهد شد.

پست قبلی

ردمی7، نسخه چین ردمی نوت7 پرو و دو محصول دیگر از ردمی معرفی شدند

پست بعدی

بسیاری از مشخصات کلیدی گوشی های Mi 9X و Mi A3 فاش شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از جدیدترین تخفیف ها و محصولات با خبر شوید:

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید

دلیل بازگشت وجه